ANNA PÅ KRYSSNING
SVALBARD 78° NORD

MS Nordstjernen
31 aug - 4 sep 2018

Dag 1

Jag flyger upp till Svalbard och Longyearbyen. Självklart sitter jag vid fönstret och ser hur det vita bergiga landskapet har byts ut mot bruna berg och dalar. Helt snöfritt är det inte, du ser att det ligger en hel del snö kvar på vissa toppar. samt de väldiga glaciärerna.
Men nog kommer denna resa att bli annorlunda, det känner jag på en gång! Sommar/höst på Svalbard, jag är redo!

Longyearbyen ligger på 78° nord och har ca 1500 bofasta och idag bjuder dem på 6° och regn denna dagen till ära. MS Nordstjernen står vid gammel kaia. Hon står ensam och jag är första passagerare på plats. Jag får nyckel och info direkt vid incheckning och går till min hytt som är mysig och liten. Informationsmöte har dem idag kl 17.00 i samband med en obligatorisk säkerhetsövning. Information är Hurtigrutens expeditionsteam absolut bäst på, det lär jag mig snabbt. Alla guider som är med på kryssningen presenterar sig kort och därefter berättar dem om hur det fungerar och vad vi kan förvänta oss av resan.

Sedan är det dags för middag. Ikväll var det på buffé men resten av kvällarna är det tre rätters serverad middag.
Efter middagen kommer vi att göra vårt första stopp i Barentsburg. Denna ryska bosättning har idag 450 invånare och är till mesta dels bebodd av Ukrainska gruvarbetare. Staden har eget sjukhus, mataffär, skola, restaurang och två barer. Mystisk by/bosättning ändå. Men mycket spännande att gå och lyssna på guiden som berättar.
Turen avslutas med en show från byborna själva där de framför en rad låtar med dans. Vi tar oss tillbaka till fartyget och kryper till kojs.

Dag 2

Idag ska vi in i Magdalena fjorden och till Gravnäset. Första gången vi får kliva ned i landstingnings/expedtionsbåtarna. Vad häftigt!
Våra guider har delat upp gruppen i olika mindre grupper och språk, alla guiderna är beväpnade, vissa guidar, andra håller bara utkik (efer isbjörnar). Magdalena fjorden är en av de första fjordar man upptäckte under 1500 talet och här upprättade de en valfångststation. Man jagade valen främst för sitt späck/fett som de kokade till olja och sålde som bränsle till gatubelysning och andra lampor i Europa. Idag är det lite kyligare och fortfarande är det ganska regnigt och ruggigt. Guiden säger att här finns en fin strand så för den som vill bada har vi chans nu. Jag är en badis, så bikinin på! 4° varmt är vattnet och ca 6° i luften. Perfekt för en simtur, jag är först i av alla passagerare! SÅ KALLT!!

Efter ett kylslaget dopp passar det perfekt med värme och lunch.

På eftermiddagen är det dags för nästa stopp. Nu stannar vi vid Smeerenburgbreen. Glaciären kalvar medan vi är på plats. (Alltså att stora isblock bryter sig loss) Detta resulterar i att det låter som att det åskar. Enorma krafter som finns i isen. Otroligt mäktigt att stå och titta och lyssna på. Här finns en liten strandremsa där mina nyvunna kompisar passar på att ta ett dopp! Inte nog med det så är här också en valross som ligger och tar det lugnt på strandkanten. Han ser helt oberörd ut, och när vi är tillbaka ombord fartyget och lägger ut ser vi hur han glider ned i vattnet och simmar smidigt iväg. Kvällen avslutas med en trevlig middag, behöver jag säga att jag lägger mig tidigt ikväll?

Vilken toppendag, landstiningsbåtar, glaciärer, bada och valross!

Dag 3

Vi åker in i Woodfjorden och vidare in i Liefdefjorden. Här stannar vi för att ta oss till Texas bar. Två äventyrare som åkt med oss till denna plats packar nu av sina kajaker och skall hålla till i denna fjorden under ca en veckas tid. Stugan som kallas Texas bar som står här och har tidigare fungerat som bostad till jägare. Idag kan vem som helst komma och bo här. När och varifrån stugan har fått sitt namn det vet man inte. Stugan är enkel och spartansk. Här finns kamin och ved. Jag tror att dem som kliver av här och ska tillbringa sin semester här kommer få en rikgit fin vistelse.
Vi kliver upp på högre höjder och ser ut över den fantastiska fjorden och dess glaciärer. Här är så stilla och fridfullt.  Otroligt vackert!

På eftermiddagen kommer vi fram till Mushamna, här är väldigt kargt och blåsigt, och vackert.
Det känns som att du kan se miltals långt in över land, men skenet bedrar, här är väldigt kuperat och som guiderna själva sa, de kan reka denna stranden efter isbjörn flera gånger innan de går i land och helt plötsligt dyker det upp en isbjörn iaf! När de berättar det ser jag hur alla börjar titta runt omkring sig, vi alla vill se björn, men vi behöver väl inte skaka tass med den. Med spänning i luften går vi sedan runt och kollar och lyssnar till guiderna.

Vi kliver ombord för att äta middag och styr kursen mot  Moffen, en platt ö som ligger 80° nord!
Så häftigt så här långt norrut har jag aldrig varit! När vi väl kommer fram ser vi till vår förtjusning att det ligger ett helt gäng valrossar här! Så häftigt! Vilken avslutning på en härlig dag.

Dag 4

Sista riktiga dagen ombord. Nu gäller det! Idag vill vi se isbjörn!
Idag på morgonmötet får vi reda på att vi egentligen skulle lägga till vid Ny- London men byter till Sörvågen. Till vår förtjusning är vi inte ensamma här. När vi kliver iland kommer det en nyfiken säl och kollar på oss. Då dessa lever i grupp tar det inte lång stund innan vi ser hans familj en bit längre upp på stranden. De är så söta och skickliga i vattnet. Vi blir stående länge och bara tittar när den leker. När vi slitit blicken ifrån sälarna ser vi att här finns väldigt massa fåglar i bergen samt några renar som står och betar. Detta är nog den grönaste platsen vi vart på hittills.
När vi åker tillbaka till fartyget frågar jag om jag får följa med tillbaka på en extra runda i landstigningsbåten(då jag vet att det är sista gången) och det får jag! Så jag åker en extra vända. Det är en så häftig känsla!

På eftermiddagen glider vi in i Kongsfjorden och lägger till i Ny-Ålesund. En bosättning vars första syfte var gruvdrift. Idag fungerar Ny-Ålesund som internationell forskningsstation. Här får vi en fantastisk panorama utsikt över de tre bergstopparna Nora, Dana och Svea. (översta bilden).
I fjorden ser vi även på långt håll hur val eller tumlare simmar förbi. Detta är som en tavla!
Vi får gå runt i byn och titta innan det är dags att lägga ut. Jag håller mig kvar på akterdäck och bara njuter och tittar. Vi går upp på bryggan och pratar med förste styrman. Vi står där inne och kollar ganska länge. Det gamla rodret finns fortfarande kvar och kan användas! Häftigt. Hela fartyget är i gott skick för att ha varit i bruk sedan 1956. De berättar också att för bara några veckor sedan såg de isbjörn i Ny-Ålesund. Alltså påväg in i byn var björnen. Han berättar att vi kan förvänta oss lite sjö till middagen och det är dags att gå och byta om.

Sista middagen med gänget och hela besättningen kommer för att säga hejdå. Vi blir tilldelade diplom för att ha varit upp till moffen på 80 grader. Badisarna fick bevis på sin bragd, också genom ett diplom. (Jag kommer att rama in det och sätta upp det på kontoret! Haha)
Ikväll kommer vi angöra Longyearbyen på natten runt kl 01.00.
Det känns helt orimligt att det är slut. Det känns som evigheter sedan jag var i Stockholm.

Dag 5

Kl 08.00 går bussen in till Longyearbyen. Så tidig morgon ombord och packa allt.
Vi tar bussen in till Radisson där vi ställer vårt bagage och promenerar runt i Longyearbyen, passar på att shoppa och bara ta det lugnt. Andas in denna fantastiska luft. Självklart spanar vi efter isbjörn också. På eftermiddagen går sedan flyget hem.

Jag är enormt tacksam och känner en väldig ödmjukhet inför naturen, djuren och människorna som lever här. Det är respekt att leva i ett så skört ekosystem där allt är beroende av varandra. En sak är säker, här är det naturen som styr, inget annat. Det är en alldeles speciell känsla att vistas här uppe, i vildmark, och jag kan inte mer än le när jag tänker på att inte heller denna gången fick jag se en isbjörn. För vet ni, det betyder bara att jag har en anledning att åka hit igen. På återseende Svalbard! / Anna

Stort tack till Hurtigruten och till den fantastiska personalen ombord!

Är du intresserad av ett polaräventyr? Följ med oss!